Sen dziecka a zdrowie

sen dzieckoW rozwoju dzieci ważną rolę odgrywa zdrowy sen. Wpływa on bowiem na poprawę zdolności zapamiętywania, rozwijania nowych umiejętności, regenerację tkanek, wzmacnianie systemu odpornościowego oraz wydzielanie hormonu wzrostu. Ostatnio naukowcy w swych badaniach wykazali, że brak odpowiedniej ilości snu u dzieci, może być przyczyną nadwagi i innych problemów zdrowotnych. Warto więc przywiązywać dużą wagę do snu swoich dzieci, bo odpowiedni sen zapewnia zdrowie i dobre samopoczucie.

Wszyscy mamy różne zapotrzebowanie na sen, dotyczy to również dzieci. Są maluchy, które śpią chętnie i dużo oraz takie, które spać nie lubią, śpią mało i krótko. Jeżeli dziecko nie wykazuje oznak zmęczenia, czy choroby, jest pogodne, uśmiechnięte, nie płacze, prawidłowo się rozwija, może to oznaczać, że po prostu jego organizm nie potrzebuje tyle snu. Jeżeli jednak dziecko jest zmęczone ale ma problemy z zasypianiem, należy poszukać przyczyny takiego stanu rzeczy. Jednym z powodów kłopotów ze snem może być przemęczenie oraz nadmiar wrażeń i przeżyć, a także oglądanie telewizji przed snem, zbyt obfity posiłek tuż przed pójściem spać lub spożywanie potraw zawierających sporą dawkę cukru bądź syropu glukozowo-fruktozowego.

Aby zapewnić zdrowy sen dziecka, trzeba zadbać o kilka istotnych szczegółów. Są to między innymi:

  •   odpowiedni rytm dnia, pilnowanie godzin układania dziecka do snu,
  • wieczorne rytuały, np. ciepła kąpiel, przytulanie, masaż, itp.
  • wyciszające zabawy, które pomagają w zasypianiu, np. czytanie książeczek, opowiadanie bajek,
  • zapewnienie komfortu i poczucia bezpieczeństwa,
  • dobre przewietrzenie pokoju, w którym dziecko śpi,
  • wygodny materac, odpowiadający potrzebom dziecka: elastyczny, lekko twardawy,
  • miękka, przyjemna, czysta pościel (należy pamiętać o odpowiednio płaskiej poduszce, a najlepiej w pierwszym etapie życia dziecka całkowicie z niej zrezygnować, gdyż spanie na poduszce może źle wpłynąć na kręgosłup maluszka),
  • odpowiedni wystrój pokoju, lepiej unikać krzykliwych, pobudzających kolorów,
  • właściwa temperatura pomieszczenia i wilgotność powietrza (optymalna temperatura do spania to około 20°C),
  • stonowane oświetlenie pokoju (niektóre dzieci nie lubią ciemności, dlatego można pozostawić na noc włączoną małą lampkę).

Wszystkie te zabiegi pozwolą na zapewnienie odpowiednich warunków do zdrowego snu naszych pociech, tak, aby budząc się po drzemce miały dużo siły i energii na aktywne spędzanie dnia oraz mogły prawidłowo rozwijać się i kształtować.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *